2025-08-08
Till plan- och byggnadsnämnden. Uppsala kommun
Avstyrkan
Föreningen Vårda Uppsala (FVU) avstyrker rubricerade granskningsförslag såsom de nu har lagts fram.
FVU har tidigare yttrat sig i samband med samråd över planprogrammet för Gottsundaområdet, detaljplanen för kapacitetsstark kollektivtrafik och detaljplanen för Gottsunda stadsstråk samt granskning av detaljplanen för Gottsunda stadsstråk etapp 1 (yttranden daterade 2018-06-04, 2021-05-20, 2022-09-19 och 2024-08-28). I dessa yttranden lyfte vi bland annat fram nackdelarna med den föreslagna förtätningen, betydelsen av grönskan och tveksamheten till en utbyggnad av ett spårvägssystem sådant det föreslagits. Vi pekade särskilt på det olämpliga i det för simhallen valda läget med hänsyn till tillgängligheten till Gottsunda centrum.
FVU står fortsatt fast vid dessa synpunkter och menar att de nu framlagda planerna bör pausas (etapp 2) och omarbetas (etapp 1, etapp 3 och Gottsunda östra). Detta för att säkra de kvaliteter som uppskattas av Gottsundaborna och för att anpassa planeringen till såväl den inbromsande befolkningsutvecklingen i kommunen som helhet som till stadsdelen Gottsundas speciella behov. En sådan anpassning kan också säkra förutsättningarna för ett genomförande av planerna utifrån de marknadsförutsättningar som råder idag.
Grunderna för vår avstyrkan
De nu framlagda detaljplanerna, tillsammans med detaljplanen för Gottsunda stadsstråk etapp 1, innebär sammantaget en ogynnsam utveckling och utformning av stadsdelen Gottsundas mest strategiska del; mötet med Gottsunda centrum från Gottsunda allé och Hugo Alfvéns väg. Gottsunda ska utvecklas som stadsnod och får därmed betydelse för ett större omland än den närmast belägna bebyggelsen. För att fungera som stadsnod måste Gottsunda centrum utformas så att det är attraktivt och omedelbart tillgängligt även för boende i de angränsande stadsdelarna Valsätra, Norby, Eriksberg, Bäcklösa, Sunnersta och Vårdsätra. Förslaget till detaljplan för Gottsunda stadsstråk etapp 1 bör därför omarbetas så att tillfarten från det överordnade vägsystemet utformas med en direkt tillgänglighet till serviceutbudet inom centrumområdet.
Detsamma gäller tillgängligheten för fotgängare som nyttjar kollektivtrafiken (se vidare vårt yttrande i samband med granskning av etapp1, daterat 2024-08-28). Det vore olyckligt att skapa en både visuell och funktionell skärm från Hugo Alfvéns väg och Gottsunda allé mot centrumområdet och samtidigt försämra tillgängligheten för de många som bor i ett större omland än i det direkta närområdet.
Den senaste utvecklingen i Uppsala uppvisar stora likheter med den i övriga delar av landet: begränsad befolkningsökning, minskat bostadsbyggande, svårigheter att hyra ut nyproducerade lägenheter med höga hyror och att sälja bostadsrätter i mindre attraktiva lägen. De senaste befolkningsprognoserna för Uppsala visar på en befolkning som är 40–50 000 personer färre år 2050 än de antagande som hitintills legat till grund för planeringen. Att då gå fram med sammantaget så omfattande nybyggnadsprojekt i en stadsdel som intill nyligen klassades som ett så kallat utsatt område måste ses som mindre välbetänkt.
Gottsunda stärks inte genom att under kort tid ges ett betydande tillskott av bostäder. I stället bör stadsdelen kompletteras successivt över tid med begränsade tillägg, som utformas för att möta vid varje tidpunkt aktuell efterfrågan. Stadsdelen behöver tillskott av bostäder, arbetsplatser och service som steg för steg gör stadsdelen alltmer attraktiv för bredare befolkningsgrupper än vad som är fallet idag.
De presenterade detaljplanerna omfattar två nyckelprojekt; den tillkommande bebyggelsen öster om Hugo Alfvéns väg och den intill Elfrida Andrées väg. Båda dessa planer bör omarbetas och ges mer balanserade utformningar utifrån förutsättningarna på respektive plats och de segment i marknaden som kan tänkas efterfråga bostadsrätter i dessa delar. Först när dessa delområden är på plats bör ytterligare etapper startas.
För Gottsunda östra förutsätts enligt planen återvinningsstationen finnas kvar medan de första deletapperna byggs. Det kommer att försvåra möjligheterna att nå ut på en bred marknad oavsett hur de nybyggda bostäderna utformas. När efterfrågan på nyproducerade bostäder är låg är lägesförutsättningarna en avgörande faktor för att attrahera de grupper som är villiga att betala vad nyproduktionen kostar. En större återvinningsstation uppfattas som regel som en miljöstörning om den är lokaliserad i omedelbar närhet till bostadsbebyggelsen och bör därför flyttas senast vid byggstart. Den tillkommande bebyggelsen bör utformas så att den i skala och utformning möter och tar vara på de kvaliteter som finns inom de angränsande områdena i Valsätra, Bäcklösa och Sunnersta. Närheten till service, kollektivtrafik och, inte minst, Natura 2000-området och Gula stigen är kvaliteter som bör framhållas och förstärkas.
Området intill Bandstolsvägen är särskilt utmanande med de större bostadshusen från miljonprogrammets tid som dominerande inslag i närmiljön. Den tillkommande bebyggelsen bör därför tillföra kvaliteter som kan öka såväl delområdets som stadsdelens attraktionskraft. Det är ytterst tveksamt om en ny storskalig bebyggelse är rätt väg att gå. De i planbeskrivningen redovisade illustrationerna (s. 19) uppvisar en torftig miljö som snarare riskerar att bli en belastning än en tillgång för området i sig eller Gottsunda som helhet. Förslaget bör omarbetas med en mer måttfull skala och med tydliga rumsliga kvaliteter.
Redan i planprogrammet för Gottsundaområdet noterades att det de boende i området uppskattade var grönskan. Det nu framlagda förslaget medför bortsprängning och exploatering av skogspartiet intill Hugo Alfvéns väg och Musikvägen, ett skogsparti som på ett väsentligt sätt bidrar till att ge karaktär åt Gottsunda centrum och därmed Gottsunda som helhet. De planer som arbetas fram måste i första hand tillföra kvaliteter som möter de behov och önskningar som gottsundaborna har. Det nu framlagda förslaget innebär att grundläggande kvaliteter i stället tas ifrån dem. Denna del av planläggningen bör därför utgå helt.
Övriga delar av detaljplanen för etapp 2 bör pausas. Delområdet söder om Gottsunda allé för att kunna studeras i ett sammanhang med det område där en simhall har föreslagits. Detta avsnitt utgör en viktig stadsfront mot norr och ett entréparti till Gottsunda centrum och bör studeras i ett sammanhang. I de nu framlagda planerna ser vi ingen ambition att få till stånd den blandning av innehåll som brukar framhållas som eftersträvansvärd i kommunens planering. Finns här möjlighet att inrymma kontor eller lokaler för något av universiteten?
Även de föreslagna kompletteringarna intill Slädvägen och Linrepevägen bör pausas tills de två nyckeletapperna (se ovan) kan visas ha bidragit gynnsamt till Gottsundas utveckling. Det är en risk för att det uppfattas som att den nu föreslagna nybebyggelsen påverkar de befintliga bostadsmiljöerna negativt och därmed också statusen av Gottsunda som helhet. Enligt Handlingsplan för Gottsundaområdet 2021–2030 är målen att ”stadsdelen tillsammans med Valsätra och Bäcklösa ska locka till inflyttning, besökare och etableringar, att de boende i området vill och kan bo kvar …”. Ska dessa mål nås handlar det om att gå varsamt fram för att de i dessa områden boende inte ska uppleva att deras närmiljö förändras så negativt att det får en undanträngningseffekt.
FVU noterar att detaljplanen för Gottsunda stadsstråk etapp 2 redovisar att ytterligare utredningar måste utföras innan detaljplanen kan antas. I planbeskrivningen (s. 57) sägs: ”Vilken omfattning och typ av förstärkningsåtgärder som behövs i ”Ravinen” ska utredas innan planen antas.” Det är uppenbart att dagvattenfrågorna inte är tillräckligt väl belysta för att säkra den planerade utbyggnaden inom stadsdelsnoden. De antydda förstärkningsåtgärderna i Bäcklösaravinen berör sannolikt såväl det angränsande Natura 2000-området som säkerhetsfrågor kopplade till risken för erosion och skred.
Slutligen vill FVU påminna om att det av kommunstyrelsen antagna planprogrammet för Gottsundaområdet är mycket tydligt på att när Gottsunda förändras ska lokala krafter och idéer från såväl dagens som framtida Gottsundabor tillvaratas. I programmet talas om en inkluderande planprocess; att invånarna i Gottsunda ska ha möjlighet att påverka områdets utveckling genom dialog och aktivt medskapande. Vi kan inte läsa ut av de nu framlagda planförslagen att de föregåtts av ett sådant inkluderande arbetssätt. Inte heller vad ett eventuellt sådant har resulterat i. Det är svårt att se att de framlagda föreslagen till innehåll, omfattning och utformning skulle ha genererats utifrån en dialog och ett aktivt medskapande. Är de framlagda planförslagen verkligen i linje med vad Gottsundaborna själva vill?
För Föreningen Vårda Uppsala
Sten Åke Bylund ordförande
Bo Aronsson vice ordförande