Detaljplan för Uppsala Business Park, etapp 1, dnr PBN 2021–000370

2025-06-11

Till plan- och byggnadsnämnden i Uppsala kommun

Föreningen Vårda Uppsala (FVU) har tagit del av rubricerat planförslag som har varit utsänt för granskning och vill med anledning därav framföra följande:

FVU avstyrker det nu framlagda förslaget och förordar en omarbetning där ett antal av de grundläggande värden som redovisats i den ursprungliga visionen och målen säkerställs i detaljplanen.

FVU har tidigare, 2022-11-23, yttrat sig över ett samrådsförslag som omfattade hela det område som benämns Uppsala Business Park. Föreningen lyfte i det yttrandet fram de dilemman som uppstår när modernismens planeringsideal med zonering ställs mot de nutida idealen om mångfald, stadsmässighet och stadsliv. FVU:s slutsats var att visionen för planområdet, såsom den beskrevs i de då presenterade planhandlingarna, inte var trovärdig när det skulle komma till ett genomförande.

En andra fråga som FVU kommenterade var trovärdigheten i de bedömningar som redovisades avseende resval. Föreningen pekade på att detaljplanen utgick från en bilanvändning som skulle omfatta högst 25 % av resorna år 2050. För kollektivtrafiken sattes målet att den skulle svara för 40 % av resorna. FVU ifrågasatt om inte detta var väl optimistiska bedömningar. Detta då det varken finns eller planeras ett trovärdigt kapacitetsstarkt kollektivtrafiksystem som kan betjäna stråket centrala Uppsala–Boländerna-Fyrislund.

Båda dessa invändningar kvarstår även vad gäller det nu framlagda förslaget för etapp 1.

Planen för denna del av Uppsala Business Park har radikalt omarbetats sedan samrådsskedet. Inriktningen för det nu aktuella delområdet har gått mot ett mer renodlat industriområde av traditionellt slag än vad som normalt kan förväntas ligga inom begreppet Business Park. Kommunen har här retirerat i sina ambitioner sådana de tidigare har utryckts i planprogram och samrådsförslag.

Så har exempelvis ambitionen att från kommunens sida säkerställa gatu- och parkmark som allmän plats övergivits och därmed också möjligheterna att styra den föreslagna bebyggelsens möte med rörelsestråk och vistelsezoner. I stället utformas nu detaljplanen som ett storkvarter där fastighetsägaren har full rådighet över markens utnyttjande och utformning genom generöst satta planbestämmelser.

Denna förändring skapar en betydande dissonans mellan vad som planbeskrivningen redovisar kontra vad detaljplanen (dvs. plankartan) i realiteten säkerställer. De beskrivningar som görs avseende byggnaders lokaliseringar, utformningar av bottenvåningar, entrépartier, lokalgator och torgbildningar mm reduceras till önskelistor att i bästa fall presentera för den som i första hand råder över dessa frågor, fastighetsägaren. Genom att omfattningen av allmän plats reduceras, begränsas också allmänhetens rätt och möjligheter att röra sig i området.

I planbeskrivningen sägs att detaljplanen skapar förutsättningar för stora och långsträckta industribyggnader, vilket kan riskera att ge en ensartad miljö. Det framgår också av de alternativa illustrationer över tänkbar framtida bebyggelse som redovisas. De redovisade byggnadskropparna tar upp de huvudriktningar som finns i nuvarande bebyggelse men illustrationerna uppvisar en avsaknad av ambitionen att skapa mervärden i form av rumsligheter mm.

Byggnadshöjden (nockhöjden) medges generellt till 20 meter, för en betydande del av området till 30 meter. Sammantaget innebär planförslaget att en helt ny skala tillförs området. Detta påverkar förutsättningarna att nå ett antal av de mål som enligt planbeskrivningen har lagts till grund för arbetet, bland annat målet om att området ska utvecklas till en mer funktionsblandad stadsdel. Vidare riskerar bebyggelsen inom kvarteret Fyrislund (före detta Pharmacia) att komma helt i skymundan, vilket står i strid med det angivna målet att denna bebyggelse har en unikt hög arkitektonisk kvalitet som ska värnas och vidareutvecklas.

Den del av Uppsala Business Park som planläggs som etapp 1 har, enligt planförfattarna, från början varit inriktad på en utveckling av kärnverksamheten inom parken, det vill säga tillverkningsindustrin. FVU har förståelse för att så är fallet och att det kräver en viss generalitet i detaljplanens utformning. För att som område ges statusen av att ingå i Uppsala Business Park bör dock ett antal av de grundläggande värden som formulerades i det inledande arbetet och som redovisas i planbeskrivningen trots det kunna säkerställas i detaljplanen. Den bör därför omarbetas innan den förs fram för antagande.

För Föreningen Vårda Uppsala

Sten Åke Bylund, ordförande 

Bo Aronsson vice ordförande

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *