Ang. förslag till detaljplan för Vangsby 1:3, (PBN 2022-002467)

2024-12-27

Uppsala kommun, plan-byggnadsnamnden@uppsala.se

Föreningen Vårda Uppsala (FVU) har tagit del av rubricerad detaljplan som varit utsänt för samråd. FVU ser det som positivt att Vänge ges ett tillskott av ny bebyggelse då det är en ort som har potential att utvecklas som serviceort och på sikt få förbättrade pendlingsmöjligheter via Dalabanan. FVU vill dock peka på behovet av en grundläggande analys av ortens utvecklingsmöjligheter och av ett förslag till en lämplig utbyggnadsordning där även andra boendeformer än villor och grupphus ingår. Idag saknas bostadsrätter och hyresrätter, vilket även framgår av planbeskrivningen.

Den nu aktuella detaljplanen är exploatörsdriven, där exploatören svarar för i stort sett allt underlag i form av utredningar och illustrationer. Det ställer stora krav på att kommunen granskar innehållet i dessa utredningar och även bedömer och säkrar kvaliteten i dessa handlingar och de slutsatser som där redovisas. Den planbeskrivning som nu har tagits fram är i delar vag och oprecis och ger inte bilden av att kommunen fullt ut har prövat det underlag som exploatören har presenterat. I det följande kommenteras några exempel på iakttagelser som FVU gjort vid en genomläsning.

Redan inledningsvis blir texten missvisande när det skrivs att ”en detaljplan berättar vad som får byggas inom ett område och hur mark och vatten ska användas”. En detaljplan uppgift är inte att berätta, den upprättas för att reglera användningen mark och vatten samt bebyggelsens omfattning och utformning. (FVU:s kursiveringar)

I planbeskrivningen skrivs att ”Arkitektvägen är en mindre gata som inte bjuder in till höga hastigheter, men är i sin utformning inte optimal för att hantera flöden av barn som går till och från sina skolverksamheter.” Trots denna slutsats redovisas inte några överväganden avseende behov av åtgärder för att trygga barnens skolväg från det nu aktuella planområdet.

I planbeskrivningen anges ett parkeringsbehov som baseras på en snittstorlek per villa om 122 kvadratmeter bostadsarea medan detaljplanen (plankartan) medger en byggrätt om 225 kvadratmeter byggnadsarea per fastighet. Angiven nockhöjd medger tvåvåningshus, varför den faktiska storleken per villa kan komma att bli väsentligt större än 112 kvadratmeter.

I planbeskrivningen anges att grundvattenuppträngning har noterats vid 1,8 meter under markytan. Vidare sägs att höga grundvattennivåer, och i synnerhet potentiellt artesiskt grundvatten kan medföra svårigheter och hårdare reningskrav för dagvattenhantering och utsläpp. Trots detta finns inga förslag på åtgärder och inte heller något ställningstagande för att förhindra anläggande av källare.

Vad gäller risk för översvämningar skrivs att ”eventuellt kan trummors kapacitet behöva ses över för att säkerställa avledningen av vattnet.” Avledningen av dagvattnet är alltså inte säkerställt. En detaljplan ska klara ut vad som gäller och vilka åtgärder som krävs för att den tillkommande bebyggelsen inte ska orsaka problem vare sig inom densamma eller för omgivningen.

FVU noterar även ett antal oklarheter vad gäller huvudmannaskap i denna del av Vänge. Detaljplanen väster om planområdet är en byggnadsplan, dvs med enskilt huvudmannaskap, Detaljplanen söder och öster om området har kommunalt huvudmannaskap, vilket innebär att Vagnsbyvägen i denna del är en kommunal gata. I det nu aktuella planförslaget redovisas ingen allmän platsmark alls utan tillfartsvägarna till de planerade bostäderna säkerställs i planen som sk prickmark. En gemensamhetsanläggning avses bildas för att svara för drift och underhåll.

Samtidigt anges i planbeskrivningen att driften för majoriteten av vägarna i tätorten Vänge sköts genom vägförening och att även den nu aktuella detaljplanen kommer innebära drift och underhåll i privat regi. Det går inte att utläsa om Vänge vägförening kommer att svara för den nya gemensamhetsanläggningens åtaganden eller om de som bosätter sig i området kommer att vara beroende av tre olika huvudmän för vägarnas drift och underhåll.

Ytterligare oklarheter torde uppstå om de fyra fastigheter (Vangsby 3:1-4), som är belägna i direkt anslutning till den nu planerade bebyggelsen, lämnas utanför den nu aktuella planen. För att lösa de inbördes sambanden och de gemensamma åtaganden som kan uppkomma mellan den planerade bebyggelsen och dessa fyra fastigheter, så bör även de senare tas med i detaljplanen.

FVU noterar att av underlagshandlingarna framgår att exploatörer och beställare av dessa handlingar är Vagnsby Utveckling AB, V Property Holding AB, samt Mustafa Malla (planintressenterna), vilket enligt 4 kap. 33 § 6 PBL ska framgå av planbeskrivningen. Nu skrivs endast att handlingarna är beställda av exploatören utan att redovisa vilka dessa är.

Syftet med nyss nämnda paragraf är, enligt förarbetena till lagen (prop 2020/2021:131), att öka transparensen i planeringen och för att ge möjlighet att granska om intressekonflikt föreligger. Där framhållas att: ”Regeringen anser att det bör vara transparent för dem som berörs av en detaljplan om underlaget har tagits fram av någon som kan sägas ha ett intresse i saken.” (sid 57).

Vidare framhålls i nyss nämnda förarbeten vikten av att ”…kommunen i egenskap av planmyndighet kan säkerställa att de åtgärder som vidtas och de bedömningar som görs är sakliga och opartiska, så att objektiviteten inte kan ifrågasättas för det fall en plan grundar sig i huvudsak på underlag som har upprättats av planintressenten själv.”

I det nu föreliggande planärendet har allt väsentligt underlagsmaterial tagits fram av planintressenterna varför det är av särskild vikt att kommunens redovisning är korrekt, att planbeskrivningen är precis och att de avvägningar som kommunen gjort baserat på planintressenternas underlag tydligt framgår.

Föreningen Vårda Uppsala

Sten Åke Bylund, ordförande

Bo Aronsson, vice ordförande

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *